Homeopathie

slide5
slide8
slide3
slide4
slide9
slide2
slide6
slide7
slide1

Hogeschool Natuurgeneeskunde en Klassieke Homeopathie
In mijn studietijd en toen ik doceerde aan de Hogeschool Natuurgeneeskunde en Klassieke Homeopathie (HvNA) ging ik uit van de fenomenologie. Dat betekent dat je een beeld vormt aan de hand van de groeiwijze en de dynamiek van een plant. Natuurlijk zijn er ook werkzame bestanddelen van de inhoudsstoffen, maar daar heeft nooit mijn uitgangspunt gelegen. Ik vind dat er teveel kruiden zijn met dezelfde inhoudsstoffen en werking. Hoe maak je dan het wezenlijke verschil tussen het ene kruid en het andere bij een persoon? Ik heb het gevoel dat er dan wordt voorbij gegaan aan wat er werkelijk, vanuit de kern aan de hand is.

Geneeskrachtige werking van kruiden

Voor mij gaat het ergens anders om. Wat laat een kruid zien in zijn groeiwijze? Hierin wordt een bepaalde beweging zichtbaar. Wat laat een mens zien in zijn of haar klacht, waardoor er ook een beweging is waar te nemen. Ik ben altijd opzoek geweest naar een gelijksoortige beweging.

Veel kruiden heb ik fenomenologisch bekeken en omschreven. Steeds meer besefte ik me dat waar ik mee werkte, niet de inhoudsstoffen (het stoffelijke), maar de beweging (de energie) was. De middelen die ik voorschreef ging ik steeds meer verdunnen. Op deze manier werd de klacht, die zichtbaar werd door middel van het opgebouwde beeld op energieniveau, aangeraakt door een gelijksoortig beeld van het kruid. Similia similibus curentur, oftewel het gelijke met het gelijksoortige genezen.

Dat gelijksoortigheidsprincipe is de basis van homeopathie.
Daarom ben ik me gaan verdiepen in homeopathie.
Ik heb nascholing gevolgd om me hierin te specialiseren.

Sensation methode

Een vriend/collega wees mij op de Sensation methode van Rajan Sankaran. Hierin valt voor mij alles samen met wat ik altijd bedoeld heb. Een goed onderbouwde methode, waarin door middel van verbinding en beweging een beeld ontstaat dat naar de oorzaak van de klacht en het homeopathisch middel verwijst.